Ryhmäpuheenvuoro taloussuunnitelman lähetekeskustelussa 25.5.2015

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, hyvä yleisö

Hallitusohjelmaa valmistellaan Smolnassa ja näillä näkymin saamme Suomeen uusia ratkaisuja edistävän hallituksen. Hallituksen, joka on pohjaltaan jotain muuta kuin aiemmin. Nämä tulevat linjaukset ohjaavat myös Vantaan tulevaisuutta niin sote-ratkaisun kuin muiden rakenteellisten uudistusten myötä. Joudumme huomioimaan tulevan hallitusohjelman oman taloussuunnitelmamme valmistelussa emmekä vielä pysty arvioimaan sen vaikutuksia emmekä edes tiedä mitä kaikkea se pitää sisällään.

Myös Vantaalla on tartuttava härkää sarvista. Näin olemme jo tehneet kun päätimme ryhtyä tasapainottamaan talouttamme vallitsevien olosuhteiden mukaisesti. Paljon on jo tehty, mutta paljon on vieltä tehtävä. On siis todettava, että talouden kanssa olemme edelleen isojen haasteiden edessä ja tarvitsemme koko ajan uusia innovatiivisia ratkaisuja, joita hyödyntäen valtion meille asettamat velvoitteet saadaan kunnialla hoidettua. Hallitusneuvotteluista kuullut uutiset kuitenkin lupaavat tämän osalta parempaa; kevennyksiä velvoitteisiin.

Vantaalaisten verorasituksen kasvattaminen ei ole innovatiivinen ratkaisu, vaan kyse olisi pään työtämisestä pensaaseen, jota tuskin kukaan haluaa. Tuottavuutta on edelleen parannettava, sairauspoissaolojen kustannuksiin on puututtava johtamisen avulla, hankintaosaamiseen pitää vieläkin kiinnittää entistä enemmän huomiota. Keinoja on monia ja seminaarissa näitä tuotiinkin esille. On eri asia ovatko ne riittäviä?

Investointien priorisoinnin osalta olemme jo tehneet hyvää työtä. Kaikille lienee selvää, että tärkeitäkin hankkeita on siirretty. On ollut pakko. Toisaalta myös isot hankkeet ovat loppusuoralla ja toivottavasti ne myös hyödyttävät talouttamme ja tekevät Vantaasta entistä houkuttelevamman paikan asua ja yrittää. Ymmärrämme hyvin, että Vantaan kokoisen kaupungin on pakosti investoitava tietty määrä. Edellytämme silti, että sovituissa tavoitteissa on pysyttävä ja kaupungin tulorahoituskyky on huomioitava. Myös korjauksiin pitää kiinnittää huomioita, sillä olemme huolissamme mm. kouluverkostamme. Parin vuoden takainen päätös kahden koulun lakkauttamisesta näyttää nyt entistäkin epäonnistuneemmalta ratkaisulta.

Sosiaali- ja terveystoimi on ehkä suurimpien haasteiden edessä koko kuntakentässä. Ikääntyminen, perheiden kasvavat ongelmat ja maahanmuutto lisäävät palvelujen kysyntää, resurssit ovat rajoitetut, ja kuitenkin yhtälö pitää ratkaista, mikäli haluamme ylläpitää hyvinvointiyhteiskunnan ja turvata kuntalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut. Lakisääteiset palvelut tulee turvata joka päivä ja jokaisessa yksikössä.

Vantaalla on tehty paljon sosiaali- ja terveyspalvelujen kehitystyötä. Siitä suuri kiitos toimialalle. Vantaa tuottaa palvelunsa edullisemmin kuin mikään muu verrokkikunnista. Pelkästään euroissa ja resursseissa ei kuitenkaan ole enää mahdollista puristaa vaan tarvitaan uusia toimintamalleja, jotta nykyisillä resursseilla pystytään tuottamaan enemmän, vaikuttavammin ja tehokkaammin palveluja.

Avainasemassa ovat kaksi asiaa. Tuottavuuden nosto ja ennaltaehkäisevyyteen panostaminen. Ainoastaan ennaltaehkäisevillä toimenpiteillä – sillä, että puututaan riittävän varhain ongelmiin, tämä yhtälö on ratkaistavissa pitkässä juoksussa. Tarvitaan myös kehitystoimenpiteitä tuottavuuden parantamiseksi. Toimialalla onkin menossa useita tuottavuushankkeita ja ennaltaehkäisyyn panostetaan.

Työttömyys, syrjäytyminen ja segregaatiokehitys. Nämä ovat viime aikoina olleet hyvinkin paljon esillä.

Vaikka pärjäämme työttömyyden ehkäisyssä naapureitamme paremmin, niin silti tosi asia on se, että työttömyys lisääntyy ja kustannukset kasvavat. Luvut kertovat karua kieltään. Vantaa on tehnyt erittäin hyvää työtä mm. nuorisotyöttömyyden parissa. Olemme hyvin kiitollisia siitä, että Petra-hanke ei jääne pelkäksi hankkeeksi, vaan siitä muodostuu pysyvä toimintatapa. Yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa tulee vahvistaa entisesttän, nuoria – ja miksei vanhempiakin – pitää kannustaa hankkimaan itselleen ammatti tai vahvistamaan osaamistaan. Keinoja on monia.

Perussuomalaiset ei suotta ota esille maahanmuuttoon liittyviä kysymyksiä. Pitää huomioida, että huono-osaisuus helposti kasaantuu ja lopulta näkyy tietyillä alueilla. Kokonaisuuteen liittyy maahanmuuttajien kotoutuminen, työttömyys yleisesti ja esimerkiksi yhteisöllisyyden puute. Tämä voi pahimmillaan näkyä radikalisioitumisena.

Myös toimeentulotukien määrä koko PK-seudulla on kasvussa. Vantaalla se näyttäisi olevan suurin, suurempi kuin Helsingissä ja Espoossa henkilömäärin laskettuna ja kasvussa edelleen. Onko Vantaan ja muiden PK-seudun kaupunkien satsaus ollut epäonnistunutta? Ilmeisesti ennaltaehkäisevässä työssä sekä kotouttamiseen liittyvissä tehtävissä on epäonnistuttu. Onko nyt jo viimeinkin hyvä huomata satsausten kohdistumisen epäonnistuminen ja olisiko aika kääntää suuntaa ennaltaehkäisevään ja toiminnalliseen suuntaan?

Vantaa on hyvä ja viihtyisä paikka asua. Hyvin hoidetut palvelut, tuleva tasapainoinen talous ja yrittäjäystävällisyys ovat myös imagotekijöitä. Nämä on huomioitava entistä paremmin, jotta vantaalaisilla on hyvä olla ja saamme houkuteltua yrityksiä ja osaavaa työvoimaa. Turvallinen ympäristö, lapsiperheiden huomioiminen ja arvokas vanhuus. Näiden pitää olla osa Vantaata.

Vantaa kasvaa ja kehittyy koko ajan. Uusia asuinalueita on rakennettu ja rakennetaan edelleen. Kaavoitus on kovilla ja katsomme, että yksityiskohtaisen kaavoituksen sijasta meidän tulee pyrkiä ”väljempiin” kaavoihin, jotta kaupunkimaisen rakentamisen mahdollisuudet lisääntyvät. Mielestämme nyt on vanhojen keskustojen aika. Vantaa onkin pyrkinyt uudistamaan asuinalueita ja tämä näkyy varsinkin Tikkurilassa. Vantaa on iso kaupunki, joten vastaavaa kehitystä tarvitaan myös jokaisessa kaupunginosassamme. Perussuomalaisten mielestä olemassa olevien keskustojen kehittämiseen tarvitaan apua asukkailta, sillä suunnittelun vieminen ruohonjuuritasolle tuo helpommin esille selkeitä kehityskohteita ja mahdollisuuksia, joita ei välttämättä osata huomioida.

Lopuksi on todettava, että haasteita varmasti riittää tänään, huomenna ja myös viiden vuoden päästä. Mikään ei ole ikuista ja kehitystyötä on aina tehtävä. Perussuomalaiset ovat täysillä mukana, joten tehkäämme yhdessä entistäkin parempi Vantaa.

25.5.2015
Vantaan Perussuomalaisten valtuustoryhmä