Valtuustoryhmän Taloussuunnitelman 2025-2028 ryhmäpuhe

Valtuustoryhmän puheenjohtaja Niilo Kärki pitää ryhmäpuheenvuoron.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät kuulijat!

Viime viikolla kuulimme, ettei kaupungin taloudessa ole juurikaan pelivaraa ensi vuoden talousarviota ja tulevia tts-vuosia ajatellen. Tiukka talous ja sen perustelut ovat uskottavia. Merkittävimmät lisäykset ovat jo alustavassa luonnoksessa.

Tärkein yksittäinen asia on varmasti TE uudistus.

215 vakanssia siirtyy valtiolta TE2024-uudistuksen työllisyyden ja kotoutumisen palveluihin liittyen.

Tikkurilan osaamiskampusalueen kehittäminen jatkuu. Se on tärkeä Vantaan kehittämiselle ja kehittymiselle.

Tärkein uusien vakanssien lisäys kohdistuu perusopetukseen, varhaiskasvatukseen ja toiselle asteelle; yhteensä 237 vakanssia.

Kouluvalmentajien määrää lisätään 20:een (vl 7-9). Saatujen kokemusten mukaan he vaikuttavat erityisesti nuorten pahoinvointia ja syrjäytymistä ennaltaehkäisevästi. Tärkeää kehitystä myös kiusaamisen ja kouluväkivallan vähentämiseen.

Luku- ja laskutaitoa nostetaan – lukumateriaalia lisätään. Tämä on tärkeää – kännykät eivät korvaa kirjoja ja lehtiä. Kännykät eivät kuulu ainakaan 1-3 vuosiluokille. Silloin opetellaan koulun käymistä.

Kouluvalmiuksien kehittymistä on pyrittävä edistämään jo päiväkodeissa ja esikoulussa nykyistä enemmän.

Jos koulunkäynnin perustaidot jäävät heikoiksi, koulumenestyskin jää monilla heikoksi. Tällöin myös jatkomenestys lukiossa tai ammattikoulussa vaarantuu.

Liikuntapalveluihin panostetaan toteuttamalla liikkumisohjelmaa. Yhdessä liikkuminen edistää koulurauhaa ja vähentää kiusaamisen/kiusatuksi tulemisen riskiä. Koulurauhan edistäminen ja kiusaamisen estämien ovat tärkeitä vuodesta toiseen. Hyväksi koettuja käytäntöjä tulee levittää koko Vantaan alueelle.

Kodin ja koulun yhteistyöstä on huolehdittava ja edelleen kehitettävä. Mikkolan kaltaista viestinnän puutteellisuutta ei saa päästää enää muualla tapahtumaan. Sellaista kiirettä ei saa tulla, ettei hyvissä ajoin ehditä tiedottaa ja muutoksia käsitellä.

Kouluruokaan lisättiin rahoitusta jo tälle vuodelle. Nyt on ruokailujärjestelyillä varmistettava, ettei kouluruokailua enää korvata esimerkiksi kioskiruoalla. Terveellinen kouluruoka on tärkein elementti koulujaksamiselle. Ruokailurauha on myös tärkeä valvottava ja seurattava asia, ettei kenenkään tarvitse jännittää tai pelätä kiusaamista myöskään ruokailun aikana.

TTS-kauden uutena asiana on syytä aloittaa uusien omakotialueiksi sopivien alueiden etsiminen ja kaavoittaminen. Alueet tulee etsiä ensisijaisesti peltoalueilta ja lisänä mahdollisesti osin talousmetsistä. Kyseessä on hidas prosessi ja se tulisi käynnistää nyt, kun kaavoittamisen puolella on muuten tavallista hiljaisempaa. Tämä lienee ehkä tärkein yksittäinen keino pyrkiä lisäämään Vantaalle veronmaksukykyistä väestöä.

Viimeisenä vielä muistutan Vantaan vetovoiman ja viihtyisyyden näkökulmasta tärkeimmästä asiasta.

Turvallisuus julkisilla paikoilla ”turuilla ja toreilla”, kaduilla ja asemilla. Yhteistyön edelleen kehittäminen poliisin, VR:n, HSL:n ja kolmannen sektorin kanssa.

Kiitos

Kirjoitettu 20.5.2024