Apotti-potilastietohanke jäihin

Perussuomalaisten valtuustoryhmä on huolissaan Apotti-hankkeesta, sen kustannusvaikutuksista Vantaan velkaiseen talouteen ja siitä, mitä hankkeelle käy tulevan Sote-uudistuksen myötä.

”Vantaa on velkaa yli 1000 miljoonaa euroa ja velka on kasvussa. Tästä huolimatta me olemme mukana Apotti-hankkeessa, jonka arvioidut kustannukset Vantaan veronmaksajille ovat yli 100 miljoonaa euroa seitsemässä vuodessa, toteaa perussuomalaisten kaupunginvaltuutettu Juha Malmi. Alle puolella tästä summasta voitaisiin laittaa kaikki Vantaan koulut ja päiväkodit kuntoon eli hoitaa niiden korjausvelka.”

Apotti on lähes 600 miljoonan euron massiivinen tietojärjestelmähanke, jonka hinta on noussut muutaman vuoden alkuarvioista jo lähes 200 miljoonaa. Tällä hetkellä hankkeessa ovat mukana Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kunnista ainoastaan Helsinki, Vantaa, Kirkkonummi ja Kauniainen. Ulkopuolelle on jäämässä jopa 20 kuntaa. Espoo vetäytyi jo alussa.

Kaupunginvaltuuston kokouksessa 17.9 Apotin hankejohtaja Hannu Välimäki ei voinut vakuuttaa, että järjestelmästä tulisi uuden Sote-alueen yhteinen. Kysymyksen tästä esitti Vantaan sosiaali- ja terveystoimen apulaiskaupunginjohtaja Jukka T. Salminen, joka on ollut alusta lähtien mukana hankkeen ohjausryhmässä. Hän haluaa varmistaa, että Apotista tulee Sote-alueen yhteinen.

Välimäki joutui myös myöntämään, että hankkeen kriittiset riskitekijät ovat nousseet kaksinkertaisiksi vuodesta 2013 ja sen, että hankkeen lopullisten kustannusten arviointi ei ole mahdollista. Hänen mielestään hanke on kannattava eikä siitä pidä vetäytyä.

Kaupungin lakimies Juha Myllymäki puolestaan arvioi, että Sote-uudistuksen kaltainen suuri rakennemuutos voisi olla lainmukainen pakottava syy hankkeesta luopumiseen. Hänen mielestään tätä suurempaa syytä ei voisi ollakaan (VS verkko 17.9.).

Perussuomalaisten vaatimuksesta jo hankkeen alustavassa käsittelyvaiheessa 17.12.2012 valtuuston päätökseen lisättiin kohta, jossa ”Vantaan kaupunki pidättää itsellään oikeuden jättäytyä hankkeen ulkopuolelle, mikäli hanke ei täytä Vantaan kaupungin vaatimuksia”, huomauttaa perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Johannes Nieminen.

Vantaan Perussuomalaisten valtuustoryhmä edellyttää, että hanketta ei jatketa ennen kuin on selvitetty ja varmistettu valtionhallinnon ja Sote-valmisteluryhmän kanssa se, että Apotti-hankkeesta tulee Sote-alueen yhteinen hanke niin, että Vantaan investointivastuut pienenevät oleellisesti nykyisestä. Lopullinen päätös Apotti-hankkeen tulevaisuudesta pitää tehdä kaupunginvaltuustossa.

Lisätietoja:

Vantaan Perussuomalaisten valtuustoryhmä