Aluevaltuustoryhmän talousarviopuhe

Vantaa-Kerava hyvinvointialueen puheenjohtaja Suvi Karhu talousarviopuhe aluevaltuuston budjettikokouksessa:
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät kanssavaltuutetut ja muut kuulijat,
Kiitän kaikkia puolueita mukavasti sujuneista talousarvioneuvotteluista. Käytimme mielestäni neuvotteluihin ja asioihin perehtymiseen sopivan pitkästi aikaa, niin, että tuli tunne, että olemme tilanteessa ajan tasalla. Kiitän erityisesti siitä, että jokainen puolue tuntui ymmärtävän haasteellisen tilanteen, jossa hyvinvointialueemme on.
On ikävä tosiasia, että hyvinvointialueita ja niiden rahoituksen lakeja tehdessä ja päätettäessä tapahtui erinäköisiä virhearviointeja. Hallinnon järjestäminen, erilaisten sopimusten siirrot, järjestelyvastuiden muutokset ja monet muut asiat ovat vieneet enemmän rahaa, kuin alunperin ennakoitiin. Rahoituksen suhteen Vantaan ja Keravan alue, jossa jo aiemmin tehtiin hyvin edullisesti per asukas sote- ja pelastuspalvelut, sai lyhyen tikun käteen. Perussuomalaiset pitääkin hyvin tärkeänä sitä, että keskitymme turvaamaan kaikki lakisääteiset palvelut ja toteutamme hoitotakuuta. Kiitämme arvokkaita työntekijöitä, jotka tekevät parhaansa joka päivä haastavissakin olosuhteissa.
Talousarvionevotteluissa Perussuomalaiset nostivat esiin erityisesti omaishoitajien tilanteen. Olemmekin kiitollisia muille puolueille tuesta esityksellemme, että omaishoitajilta perittäviä maksuja ei nosteta. On myös tärkeää, että aterioiden laatua seurataan jatkossakin ja ensi vuonna selvitetään, voiko alueella siirtyä kotiin vietävien aterioiden suhteen palveluseteli-malliin.
Investointisuunnitelmissakin mainitut uudet valmiusasemat Hakunilaan, Myyrmäkeen ja Korsoon ovat tärkeitä, jotta pahimman sattuessa apu saapuu nopeasti tarvitsevalle. Haluamme myös kiittää kaikkia vapaaehtoisia, vapaapalokuntalaisia ja järjestötoimijoita, jotka toimivat merkityksellisenä lisäjoukkona alueellamme.
Ensi vuosi tulee olemaan haastava. Alkuvuodesta on edessä uudistusohjelman laadinta ja hyväksyminen sekä todennäköinen lisärahoituksen hakeminen valtiolta. Jotta saamme lakisääteiset palvelut hoidettua, on nyt talousarviossa oleva 100 miljoonan euron alijäämä totisinta totta, eikä ole mitään keinoja, että tätä alijäämää voisi millään leikkauksilla kuroa umpeen, ja samalla toteuttaa lakisääteisiä palveluja. Ymmärrämme toki myös valtion talouden erittäin haastavan tilanteen ja sen, että valtionkin on tehtävä leikkauksia, sillä muutoin todennäköisesti EU:sta puututaan tilanteeseen, ja silloin ei keneltäkään suomalaiselta enää kysytä mielipidettä siihen, mistä Bryssel määrää jättileikkaukset tehtävän. Toivommekin, että nykyisellä maan hallituksella on viisautta siihen, että hyvinvointiyhteiskuntamme kannalta kriittiset ja tärkeät asiat pysyvät toiminnassa, ja tarvittavat leikkauskohteet löytyvät toissijaisista asioista toiveiden tynnyristä.
Perussuomalaiset kantaa tulevanakin vuonna huolta ikäihmisten pärjäämisestä, mielenterveyspalvelujen saatavuudesta sekä osaajapulasta. Uudistusohjelmaa laadittaessa nämä ovat myös niitä asioita, joista on pidettävä huolta haastavienkin tilanteiden keskellä, jotta vuoden päästä jälleen seuraavan vuoden talousarviota laadittaessa olisi tunnelin päästä näkyvä valo jotain muuta, kuin lähestyvä juna.
Kirjoitettu 12.12.2023