PS-ryhmän ryhmäpuhe aluevaltuuston strategiakeskustelussa

Vantaan Perussuomalaisten aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Suvi Karhun puhe aluevaltuuston strategiakeskustelussa:

Kiitän virkamiehiä ja muita puolueryhmiä yhteistyöstä koskien hyvinvointialuestrategian valmistelua ja käsittelyä.

Strategiaa on valmisteltu keväästä alkaen ja siihen on osallistettu hyvinvointialueen tulevia työntekijöitä, yhteistyöyhteisöjä ja myös meitä poliitikkoja. Strategia on erittäin merkittävä asiapaperi, joka ohjaa hyvinvointialueemme toimintaa seuraavat kolmisen vuotta.

Strategian merkittävään painoarvoon nähden osallistaminen olisi voinut olla parempaakin, erityisesti työntekijöitä osallistaen, mutta on tosiasia, että tämä sote-uudistus tapahtuu erittäin lyhyessä aikataulussa ja tämän vuoksi moni tärkeä asia täytyy valmistella liiankin nopeasti kuntoon, jotta tämä koko massiivinen palveluvastuun siirto pystytään oikeasti toteuttamaan kelvollisesti vuoden vaihtuessa. Toivottavasti seuraavan kerran, kun strategiaa tehdään, osallistaminen on laajempaa ja huolellisempaa.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä käsitteli huolellisesti omissa kokouksissaan strategiaa ja teimme strategiaan useita muutosehdotuksia puolueiden välisiin neuvotteluihin. Harmillisesti tärkeistä muutosesityksistä osa ei saanut riittävää kannatusta muilta puolueilta, kuten korostaminen siitä, että hyvinvointialue keskittyy lakisääteisten palveluiden tarjoamiseen, joka takaisi paremmin taloudellisen kestävyyden tuleville vuosille, emmekä keksisi omasta päästämme kaikenlaista extrapuuhastelua. Tai strategiassa oleva hieman utopistinen toive nojautua ulkomaalaisten rekrytointien onnistumisiin, koska tiedämme kuitenkin, että kaikki muutkin länsimaiden valtiot kilpailevat samasta työvoimasta, paremmilla työehdoilla ja palkoilla, jolloin jäämme nuolemaan näppejämme ja akuutti kriisimme puuttuvista työntekijöistä pahentuu. Tätä valitettavasti ei nähty muiden puolueiden osalta riskinä, toisin kuin Perussuomalaiset näkee.

Kiitämme kuitenkin, että yhteistyössä muiden puolueiden kanssa muutama tärkeä Perussuomalaisten muutosesitys tuli hyväksytyksi, kuten sopimuspalokuntien maininta strategiassa, tai uusien teknologioiden ja digitaalisten palvelukanavien hyödyntämisen kehittäminen. Myös oikeudenmukaisuuden korostaminen johtajien toiminnassa mainittuna strategiassa tuli Perussuomalaisten aloitteesta, kiitos siitä.

Tammikuun ensimmäinen koittaa pian, ja haluan antaa vielä erikseen tässä todella isot kiitokset hyvinvointialueen virkamiehille, valmistelijoille ja kaikille käytännön tason hoito- ja pelastustyötä tekevälle henkilökunnalle, ketkä siirtyvät hyvinvointialueen palvelukseen vuoden vaihteessa. Teette tärkeää ja arvokasta työtä, jotta tämä suuri kokonaisuus siirtyisi turvallisesti uusille harteille.

Mitä nöyrin kiitos.

#perussuomalaiset #Kerava #Vantaa #vakehyva