Vantaan ratikka etenee kuin juna toisin kuin Vantaan PS toivoisi

Vantaan kaupunginhallitus päätti tänään esittää valtuustolle ratikan yksityiskohtaisen suunnittelun käynnistämisestä.

Päätöksen mukaan suunnittelu rajautuu vain ratikkavaihtoehdon jatkosuunnitteluun. Suunniteltavalle reitille Länsimäki-Tikkurila-Lentoasema ei siis jatkosuunnitteluun sisälly sähköbussivaihtoehtoa.

Hävisimme äänestyksen; kaksi hylkäyksen puolesta Kärki (PS) ja Jääskeläinen (KD), yksi tyhjä, loput kannattivat (esityslistan alkuperäisestä hieman) muokattua päätösesitystä.

Jätimme yhdessä eriävän mielipiteen päätöksestä:

Eriävä mielipide/Vantaan ratikka

Olisimme toivoneet, että sähkö(nivel)bussin vaihtoehto olisi ollut todellisena vaihtoehtona mukana jatkosuunnittelussa. Siksi teimme hylkäysesityksen, joka ei tullut hyväksytyksi ja siksi toteamme eriävänä mielipiteenämme seuraavaa:
Vantaan kaupunginhallitukselle ja –valtuustolle valmisteltu esitys ratikkayhteydestä Länsimäestä ja Hakunilasta Tikkurilaan sekä lentoasemalle on sinänsä hyvä kaupunkimme alueen yhdistämisen kannalta.
Kokoluokaltaan noin 400 miljoonan euron suunnitelma on kuitenkin taloudellisilta vaikutuksiltaan hyvin epävarma. Ajatuksena on lisätä työpaikkojen ja asuntojen kaavoitusta raidereitille. Nämä edut ovat vaikeasti tavoitettavia senkin vuoksi, että ns. Raide-Jokeri Espoon ja Helsingin alueella tavoittelee samoja rakentajia ja toimijoita.
Rakentamissuunnitelma ilman valtionapua laskien on selkeästi kalliimpi kuin sähkönivelbussit vastaavalla reitillä sähköbusseista puhumattakaan. Tavoiteltavat tuet eivät tee ratikasta sähköbusseja edullisempaa. Kulut tulevat ensin ja etuja tuottamaan tarkoitetut kaavoitus- ja muut tulot selkeästi myöhemmin.
Olisimme toivoneet aktiivisempaa otetta bussivaihtoehdon edistämisessä. Kun tätä ei näillä näkymin tehdä, emme voi hyväksyä merkittävää taloudellista riskiä ratikan muodossa. Kunnilla on edessään suuria taloudellisia haasteita, ei vähiten terveydenhuollon ja koulutoimen kohdalla. Investointi- ja käyttörahat on viisasta suunnata nyt oikein.

Vantaalla 9.12.2019

Jouko Jääskeläinen kaupunginhallituksen jäsen KD