Varhaiskasvatuksen ryhmäkoot pysyvät ennallaan

Maanantaina budjettikäsittely toi selkeän muutoksen: varhaiskasvatuksen ryhmäkoot säilyvät ennallaan vuonna 2016. Ennen kaupunginvaltuuston kokousta oli jo selvää, etteivät suurimmat ryhmät kannata muutosta näillä tiedoin mitä tähän mennessä oli annettu. Tähän tulokseen päätyi myös Perussuomalaisten valtuustoryhmä, toteaa valtuustoryhmän puheenjohtaja Johannes Nieminen.

Talousarvioesityksestä ei edes löydy mainintaa siitä, että ryhmäkoot kasvaisivat. Sama asia tuli vastaan myös subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisen kanssa. Kirjaukset katsottiin epämääräisiksi. Valtioneuvosto on muuttanut päivähoitoasetusta 22.10.2015, mutta kyse on kokonaispaketista varhaiskasvatuslain osalta, joka vasta lähti eduskunnassa käsittelyyn. Kaikki on käytännössä täysin auki eikä subjektiivista päivähoito-oikeutta välttämättä edes rajata yhtä laajasti kuin alunperin on tarkoitus. Vantaan kaupunki tekee selvityksiä erilaisista järjestelyistä ja perussuomalaiset katsovat varautumisen järkeväksi.

Esityksiä valtuustosalissa

On huomioitava, että valtuustosalikäsittelyssä ei käytännössä saada enää mitään uutta lävitse elleivät ryhmät ole ennalta näin sopineet. Kaupungin talousarviota sorvataan käytänössä koko vuosi ja kevään valtuustoseminaarin jälkeisen linjaukset ovat merkittäviä. Perussuomalaiset toimivat aktiivisesti lautakunnissa tuoden meidän näkemyksiämme mukaan ja sama linja jatkui ryhmien budjettineuvotteluissa. Työ tuotti osin tulosta, mutta jotain oli pakosti tuotava myös valtuustosaliin.

Perussuomalaiset katsoivat, että vanhusten kotihoito kaipaa lisäresursseja kahden henkilötyövuoden verran. Tämä pystytään toteuttamaan karsimalla byrokratiaa, eli käytännössä siirtämällä resursseja muualta. Lisäksi perussuomalaiset pyrkivät parantamaan omaishoitajien asemaa.

Rakentamisen laadunvalvonta tarvitsee resursseja, toteaa valtuutettu Juha Simonen. Perussuomalaiset toivat jo neuvotteluissa esille sen tosiasian, että rakentamisen kanssa on ongelmia, mutta esitys ei edennyt tuolloin. Kaupunginhallituksessa kaikki muut ryhmät vastustivat esitystä, mutta valtuustokäsittelyssä tuli hajaääniä muualtakin. Perussuomalaisten valtuustoryhmä tulee jatkossakin kiinnittämään tähän huomiota, sillä Vantaalla ei ole varaa rakentaa huonosti.

Valtuustosalissa yhdenkään valtuustoryhmän esitykset eivät etene. Näin kävi myös tänä vuonna ellei ryhmien yhdessä sopimaa muutosta päiväkotien ryhmäkokoihin huomioida.

Maahanmuuttopolitiikka kuntoon

Vantaa on saanut yli 1000 turvapaikanhakijaa lyhyessä ajassa. Tämä on merkittävä asia, sillä Vantaa on jo Suomen monikulttuurisin kaupunki. Noin 14 % väestöstä on maahanmuuttajia ja määrä kasvaa kasvamistaan. Koska Suomessa jatkuvasti kerrotaan ettemme tee samoja virheitä kuin muut ja, että meillä kotouttaminen toimiin, niin perussuomalaiset olisivat halunneet sitovan tavoitteen. Mikäli tavoitteet eivät täyty tai ovat ympäripyöreät, niin se kertoisi jotain aivan muuta, toteaa ryhmänjohtaja Johannes Nieminen. Ryhmässä olikin jo hahmoteltu valtuutettu Juha Malmin näkemyksen pohjalta mitä mittarit voisivat olla. Toivottavasti vuoden päästä sitova tavoite löytyy talouarvioesityksestä.

Kirjoitettu 18.11.2015