Aloite selvityksestä yksityisrahoitteisen jäähallin rakentamiseksi Vantaalle

Vantaalaiset jääurheilun harrastajat joutuvat vuokraamaan tekojäätä ympäristökunnista aina Mäntsälää myöten. Monet luistelemisesta innostuneet lapset eivät pääse lainkaan ohjatun jääharrastuksen pariin, koska seuroilla ei ole tarjota harrastejoukkueille jääaikoja.

Vantaan jäähallitilanne on asukasmäärään suhteutettuna koko Suomen heikoin. Kotikunnan harrastemahdollisuudet on yksi ratkaiseva tekijä asuinpaikkaa valitseville lapsiperheille.

Vantaa tarvitsee siis pikaisesti lisää jäähalleja. Koska kaupungin taloustilanne ja jo olemassa olevien investointien määrä on vähintäänkin haastava, ei kaupungin omia investointeja voi enää lisätä.

Tämän vuoksi esitämme aloitteessamme, että Vantaan kaupungin johdolla perustetaan työryhmä jonka tehtävänä on kartoittaa mahdollisuudet rakennuttaa yksityisvaroin jäähalli jo olemassa olevien urheilupuistojen alueelle. Selvitystyön tuloksena saadaan esitys, jota noudattaenvoidaan kustannustehokkaasti toteuttaa vähintään kaksiratainen harjoitushalli. Samalla kartoitetaan ja luodaan malli sidosryhmistä ja näiden rooleista uudessa hankkeessa.

Vantaalla 17.12.2012

Timo Uppala