Jalankulkijoiden liikenneturvallisuuden parantaminen

Korson ja Rekolan välissä Matarissa Ullantiellä viime viikolla menehtynyt kymmen -vuotias koululainen muistuttaa meitä päättäjiä koululaisten turvattomista kouluteistä. Tilastokeskuksen mukaan Uudellamaalla kuoli 10 ja loukkaantui 157 jalankulkijaa vuonna 2013.

Vuosia kestäneestä taloudellisesta taantumasta huolimatta Vantaa investoi tulevaisuuteen ja asuntorakentaminen on vilkasta. MAL- sopimuksen myötä vuodesta 2016 alkaen vuotuinen asuntokaavoitustavoite nousee 2 500 asunnon tasolle.

Pelkästään tulevaisuuteen katsomien on kostautunut useiden vanhojen asuinalueiden infran keskeneräisyytenä. Jalankulkijoiden turvallisuudesta on tingitty, kun investointeja ei ole riittävästi kohdistettu esimerkiksi kävelyteiden rakentamiseen. Matarin onnettomuus johtaa kysymykseen, onko lapsen oikea paikka kulkea päivittäiset koulumatkat vilkkaasti liikennöityjen katujen varsilla?

Talouden tasapainottamis- ja velkaohjelmassa on sovittu kaupungin omien investointien taso 100 miljoonan euron raamiin. Kokonaisinvestointitaso laskee entisestään seuraavina vuosina, kun suuret liikenneinvestoinnit saadaan valmiiksi.

Onkin selvää, että ilman erillistä päätöstä ei ole odotettavissa lisärahoitusta keskeneräisten kävelyteiden rakentamiseen ja siten ehdotamme;

1.     Kaupunki selvittää Vantaalla vaarallisimmat tiet, joissa lapsilla on suuri riski joutua moottoriajoneuvon yliajamaksi (mm. onnettomuustilastot ja vaaratilastoraportit).

2.     Kaupunki esittää selkeitä toimenpiteitä jalankulkijoiden liikenneturvallisuuden parantamiseksi, erityisesti vaarallisimpiin katuosuuksiin (esim. kävelyteiden ja/tai muiden liikenneturvallisuutta parantavien ratkaisujen investointien priorisointi).

3.     Kaupunki huomioi kaavoituksessa ja uudisrakentamisessa lasten turvalliset koulutiet ja siihen tarvittavat resurssit.

 

15.12.2014

Mika Niikko ja 29 muuta valtuutettua.

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa