Luottamushenkilöiden palkkiosäännön muuttaminen

Vallitsevassa Vantaan kaupungin vaikeassa taloustilanteessa myös luottamushenkilöiltä edellytetään säästöjä. Ylipitkien kokousten johdosta kokouspalkkiot voivat nousta huomattavan suuriksi. Esimerkiksi 5 tunnin ja 5 minuutin kaupunginvaltuuston kokouksesta yhden valtuutetun kokouspalkkio on 500 euroa. Tässä esimerkkitapauksessa lisäpalkkioiden kustannus kaupunginvaltuuston kokouksessa on yli 20 000 euroa.

Vaativasta työstä on paikallaan maksaa korvaus, mutta Perussuomalaisten valtuustoryhmän mielestä palkkiota voisi kohtuullistaa ja samalla saada aikaan tuntuvia säästöjä.

Kaupunginvaltuusto päätti Vantaan kaupungin luottamushenkilöiden palkkiosäännöstä kokouksessaan 15.12.2008 (KV 15.12.2008 8 §).

Palkkiosäännön 3 §:
“Kokouksesta, jossa luottamushenkilö on ollut saapuvilla yli 3 tuntia, suoritetaan lisäpalkkiona puolet kokouspalkkiosta jokaiselta 3 tunnin jälkeen alkavalta tunnilta.”

Perussuomalaisten valtuustoryhmä ehdottaa, että tämä kyseinen palkkiosäännön 3 § poistetaan vuosiksi 2009 ja 2010.

Vantaa 15.6.2009

Perussuomalaisten valtuustoryhmä