Valtuustoaloite sporttikortin myöntämisestä alle 70-vuotiaille omaishoitajille

Tausta

Vantaa on ollut edelläkävijä ikääntyneiden ihmisten liikuntamahdollisuuksien tukemisessa.

70 vuotta täyttäneille on myönnetty sporttikortti, joka on mahdollistanut heille maksuttoman uimahalli- ja kuntosalikäytön. Tämä on juuri sitä ennaltaehkäisevää toimintaa, joka lisää ikäihmisten aktiivisuutta, kuntoa ja hyvinvointia. Tämä tuo kaupungille merkittävät säästöt terveydenhoitokustannuksissa. Omaishoitajille tällaista ilmaista liikuntamahdollisuutta ei vielä ole.

Vantaalla on tällä hetkellä noin 800 omaishoidontukea saavaa henkilöä. Omaishoitajat tekevät erittäin raskasta ja vaativaa hoitotyötä. Omaishoito on kunnalle ylivoimaisesti edullisin hoitomuoto ja mahdollistaa sairaalle perheenjäsenelle ihmisarvoisen ja turvallisen elämän omassa kodissaan. Omaishoitajien tuomat säästöt Vantaalla ovat arviolta 10 miljoonaa euroa vuodessa.

Omaishoitajat ovat laajin olemassa oleva kodinhoidon resurssi, jota tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessa yhä enemmän väestön ikääntymisen vuoksi. Tukemalla omaishoitajien hyvinvointia vähennetään tarvetta kalliiseen koti-, asumis-, ja laitoshoitoon.

Esitys

Esitämme, että Vantaa myöntäisi ilmaisen sporttikortin kaikille vantaalaisille alle 70- vuotiaille omaishoitajille tukeakseen heidän jaksamista, voimaantumista ja fyysisen kunnon ylläpitämistä.

Vantaalla 17.kesäkuuta 2013

Juha Malmi

Tämän valtuustoaloitteen allekirjoitti 34 valtuutettua eli valtuuston enemmistö.